Näin onnistut kuluttajatapahtumassa – 5 askelta kohti vaikuttavaa brändielämystä

Elämyksellinen kuluttajatapahtuma on paljon enemmän kuin hetkellinen huomionkerääjä. Se on vahva brändikohtaaminen, joka jää kuluttajan mieleen ja saa hänet palaamaan brändin pariin. Tässä viisi käytännön vinkkiä, joilla rakennat tunteita herättävän tapahtuman. Lue myös, miksi oikea tapahtumapaikka on ratkaiseva osa onnistumista.

Kuluttajat arvostavat yhä enemmän kokemuksia ja aitoutta. Siksi tuotteen tai palvelun markkinoinnissa onnistuminen vaatii muutakin kuin houkuttelevia tarjouksia. Tapahtumamarkkinointi on yksi tehokkaimmista keinoista herättää kuluttajan kiinnostus ja rakentaa aito, muistijäljen jättävä suhde brändiin.

Oikeilla tavoitteilla, sisältösuunnittelulla, elämyksellisyydellä ja tapahtumapaikalla voit luoda kokemuksia, jotka jäävät mieleen ja vievät brändiäsi eteenpäin. Tässä viisi vinkkiä elämyksellisen kuluttajatapahtuman toteuttamiseksi.

 

1. Aloita määrittelemällä selkeät tavoitteet

Hyvin suunniteltu kuluttajatapahtuma pohjautuu tarkasti asetettuihin tavoitteisiin. Olipa kyseessä sitten uuden tuotteen lanseeraus, brändin tunnettuuden kasvattaminen tai konkreettiset tulokset, kuten tietty määrä tuotejakeluita tai myynnin kasvua, tavoitteet määrittävät niin sisällön kuin toteutuksenkin.

LIWLIG Finlandin toimitusjohtajan Mikael Castrénin mukaan tavoitteiden määrittämisen tärkeyttä ei voi korostaa tarpeeksi.  

– Mitattavuuden lisäksi tavoitteet ohjaavat kokonaisvaltaisesti tapahtuman suunnittelua. Kun esimerkiksi vastuullisuusnäkökulmat on huomioitu jo tavoiteasetannassa, ne pystytään huomioimaan paremmin myös itse tapahtumassa.

LIWLIG on pohjoismainen tapahtuma- ja brändikokemustoimisto, joka järjestää vuosittain yli 1500 eri alan tapahtumaa Suomessa ja muualla maailmassa.

 

2. Tunne kohderyhmäsi ja rakenna sisältö sen mukaan

Jokainen brändi toimii hieman eri tavalla puhutellessaan kohderyhmiään, ja siksi tapahtuman sisältö ja muoto tulee räätälöidä kohderyhmän mukaan. Uuden tuotteen maistatukseen voi riittää näyttävä ja ketterä promootio, kun taas lanseeraus voi vaatia isompaa elämyksellisyyttä, vaikuttajia, brändiyhteisöjä ja ohjelmasisältöä. Yhdistä brändilähettiläitä, valitse sopivat artistit ja hyödynnä tuotantotoimiston asiantuntijuus, jotta jokainen yksityiskohta tukee strategiaasi.

 

3. Valitse paikka, joka tukee tavoitteita

Tapahtumapaikan valinta on kriittisen tärkeä elämyksellisen markkinoinnin onnistumiseksi. Parhaimmillaan tapahtumapaikka tuo kuluttajat valmiiksi tapahtuman äärelle ja tarjoaa markkinointikanavat sekä valmiin tapahtumatekniikan.

Mall of Tripla on Suomen eläväisin kauppakeskus, jonka ainutlaatuinen Tapahtuma-aukio on suunniteltu suurille kuluttajatapahtumille, niin lanseerauksille kuin osallistaville tapahtumille. Triplassa käy yli 550 000 kuluttajaa viikoittain, ja sen sijainti Helsingin liikenteen solmukohdassa on Suomen saavutettavin. Tripla on myös täysin esteetön. Sen teknisesti korkeatasoiset puitteet mahdollistavat näyttävän tapahtuman. Lisäksi lähes 100 digipintaa mahdollistavat brändille upean näkyvyyden ennen tapahtumaa ja sen aikana.

LIWLIG Finland on hyödyntänyt Triplan tarjoamia mahdollisuuksia tapahtumien järjestämisessä lukuisia kertoja. LIWLIG järjesti hiljattain Triplassa myös oman kutsuvierastapahtumansa. Heillä oli toiveena monipuolinen tila, jossa voisi järjestää kokemuksellisen tilaisuuden.

– Harkitsimme ensin Vantaalla sijaitsevia varastohalleja, jotka ovat hyvin muokattavissa. Mutta jos haluaa paikalle runsaasti kävijöitä, on tärkeää valita paikka, jonne vieraiden on helppo tulla ja jossa he viihtyvät hyvin. Tripla oli meille ja vieraillemme nappivalinta, Mikael Castrén kiittelee.

 

4. Panosta markkinointiin – tee tapahtumasta odotettu

Vaikka sijainti olisi ihanteellinen, pelkän ohikulkevan yleisön varaan ei kannata laskea. Hyvä tapahtumamarkkinointi alkaa hyvissä ajoin ennen tapahtumaa. Se luo ennakko-odotuksia ja uteliaisuutta, herättää kiinnostuksen ja houkuttelee paikalle myös ne kuluttajat, jotka eivät muuten olisi tulleet.

Hyödynnä tapahtuman markkinoinnissa monikanavaisuutta: sosiaalinen media, vaikuttajat, verkkosivut, uutiskirjeet ja yhteistyökumppanit. On tärkeää näkyä siellä, missä kohderyhmä liikkuu.

Tapahtuman voi linkittää myös ajankohtaiseen ilmiöön tai markkinointikampanjaan, joka voi parhaimmillaan johtaa kauppaan tai ainakin lisätä brändin parissa vietettyä aikaa. Liwligillä on tästäkin kokemusta:

– Asiakkaamme Astara, Kian ja Mitsubishin maahantuoja, järjesti tapahtuman Triplan Tapahtuma-aukiolla. Sieltä oli suora ohjaus samaan aikaan tapahtuville Automessuille Messukeskuksessa, ja sieltä puolestaan Triplan Tapahtuma-aukiolle. Moni vierailija päätyi käymään kummassakin pisteessä vain siksi, että onnistuimme linkittämään nämä toisiinsa, Mikael Castrén kertoo.

5. Mittaa tulokset ja suunnittele jatkoa

Kun tavoitteet on määritelty tarkasti, tulosten mittaaminen on helpompaa. Osallistujamäärät, tuotejakelut, myynnin kasvu tai kerätty asiakaspalaute antavat konkreettisen kuvan tapahtuman onnistumisesta. Bränditapahtuma ei ole irrallinen tempaus, vaan osa pitkäjänteistä brändin rakentamista. Se tuottaa arvokasta kuluttajadataa tulevia aktivointeja varten.

Hyvä käytäntö on kerätä kokemukset nopeasti yhteen heti tapahtuman jälkeen, kun muistot ovat tuoreina. Näin saadaan hahmotettua onnistumiset ja kehityskohteet seuraavia tapahtumia varten.

Tapahtumat kannattaa valjastaa sisältösammoksi brändimarkkinoinnin tarkoituksiin. Kun varaa tapahtumiin ammattikuvaajan ja haastattelee asiakkaita, sisältöjä voi hyödyntää brändimarkkinoinnissa myös tapahtuman jälkeen.

Monet LIWLIG Finlandin asiakkaat ovat onnistuneet tekemään tapahtumista vuoden tärkeimpiä sisällöntuotantotilanteita. Tapahtumamiljöössä voi taltioida asiantuntijapuheenvuoroja, kuluttajahaastatteluita ja toteuttaa minigallupeja tai leikkimielisiä haasteita, joiden avulla tapahtuman tunnelmaa ja viestejä voi helposti jatkaa myös tapahtuman jälkeen.

– Myös tässä ennakkosuunnittelu on kriittisen tärkeää. Tapahtumahumussa ennalta suunnittelemattomat asiat tuppaavat jäädä jalkoihin, joten hyvin suunniteltu ja varsinkin huolella roolitettu sisällöntuotanto on onnistumisen edellytys, Castrén tietää.

Tätä kaikkea Mall of Tripla tarjoaa

Mall of Tripla on Helsingin sykkivä sydän, jonka 200 brändiä, monipuoliset tapahtumat, elämykset ja ravintolat houkuttelevat yli 28 miljoonaa kävijää vuosittain viihtymään kaupunkikeskukseen.

Triplan Tapahtuma-aukio yhdistää brändit, fanit ja suuren yleisön mieleen jääviin tapahtumiin. Tapahtuma-aukiolla voi järjestää niin lanseeraus-, urheilu- ja vaikuttajatapahtumia kuin esimerkiksi messuja.

  • Yli 550 000 kuluttajaa viikoittain

  • Suomen saavutettavin sijainti

  • Esteetön tapahtumatila

  • Valmis tapahtumatekniikka

  • Vilkkaita promootiopaikkoja

  • Lähes 100 vaikuttavaa digitaalista mainosnäyttöä

Lue lisää Mall of Triplassa järjestetyistä näyttävistä bränditapahtumista.

 

Mall of Triplan mediapintojen tiedustelut ja varaukset Clear Channel myyntipalvelun kautta.

 
 
 

Vuokrauspäällikkö

Susanna Joki

susanna.joki@malloftripla.fi

+358 40 195 7018