Brändisi ei erotu vain klikkejä metsästämällä: Näin Kia, Arla ja Samsung rikastivat markkinointiaan tapahtumien avulla

Tapahtumat tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden syventää kuluttajan ja brändin välistä tunnesidettä. Siksi niillä on paikkansa monipuolisessa markkinoinnin kokonaisuudessa esimerkiksi digiin keskittyvän markkinoinnin rinnalla. Mall of Triplan Tapahtuma-aukiolle on tuotu uudenlaista mittaamisen teknologiaa, jolla tapahtumien onnistumista voidaan myös mitata paljon aiempaa tarkemmin.

Digitaalinen markkinointi on tehnyt koko markkinoinnin kokonaisuudesta tarkkaa numeropeliä. Budjetit allokoidaan helposti niihin toimenpiteisiin, joiden tulokset ovat tarkasti mitattavissa ja vaikuttavuus todennettavissa. Siksi Triplassakin on panostettu mittausteknologiaan, jonka avulla tapahtumia voidaan mitata entistä tarkemmalla tasolla.

Digimainonnan klikit saa raportoitua tarkasti ja helposti, mutta ne eivät yksinään kasvata brändiä. Tarvitaan vahva tunneside, jonka kasvattamisessa oikean elämän kohtaamiset ja kokemukset ovat lyömättömän tehokas keino.

”Kun uskaltaa uskoa aitoon kohtaamiseen, on brändin tärkeä mennä sinne, missä kuluttajat jo ovat. On eri asia tavoittaa ihminen kuin todella kohdata hänet. On monia keinoja rakentaa brändille läsnäoloa ympäristöihin, joissa kuluttaja on vastaanottavainen”, kertoo tapahtumamarkkinointiin keskittyneen LIWLIG Finlandin kaupallinen johtaja Aleksi Salminen.

Salminen nostaa esimerkiksi asiakkaan, joka pohti itselleen oikeaa tapaa lanseerata uusia kuluttajatuotteita Pohjoismaissa. Lopulta ratkaisu nojasi rohkeasti tapahtumamarkkinointiin: kesäkiertue, joka vei brändin suoraan ihmisten pariin eri kaupungeissa. Roadshow:n aikana kohdattiin fyysisesti tuhansia kuluttajia ja luotiin muistijälki, jota pelkkä digitaalinen mainonta ei voi saavuttaa.

Triplassa panostettiin tapahtumien mitattavuuden parantamiseen

Triplan tapahtumatilavuokrauksesta vastaava Susanna Joki allekirjoittaa Salmisen tapaan sen, että tapahtumat ovat ylivoimainen tapa saada brändi ja ihmiset kohtaamaan. Triplassa on myös tartuttu tapahtumamarkkinointia vaivanneeseen mitattavuuden haasteeseen.

”Tiedämme, miten tärkeä työkalu data on markkinoijille ja tapahtumajärjestäjille. Olemme investoineet kävijälaskureihin, joilla saamme kerättyä Triplan Tapahtuma-aukion tapahtumista tarkkaa, aikaan sidottua dataa asiakkaan käyttöön. Datan avulla tapahtumien toimivuutta pääsee mittaamaan ihan uudella tasolla”, Joki kertoo.

Triplassa käy viikoittain 600 000 kuluttajaa. Joki kertoo, että tarkan kävijämittauksen ansiosta pystytään todentamaan, että Tapahtuma-aukion alueelta tavoittaa viikoittain noin 120 000 kävijää. Kävijälaskurit mahdollistavat vieläkin tarkemman seurannan. Tapahtumien ja promootioiden osallistujamääriä ja menestymistä voidaan seurata tuntitasolla. Yritys voi hyödyntää laskureiden tarjoamaan tarkkaa kontaktidataa esimerkiksi päätöksenteossa ja markkinointi-investoinnin arvon osoittamisessa.

Case: Kia – Laajaa näkyvyyttä ja lähes 200 suoraa liidiä

Astara hyödynsi Kia-automerkin kanssa Triplan Tapahtuma-aukiota nerokkaasti Kian näkyvyyden laajentamiseen Messukeskuksessa järjestettyjen automessujen aikana. Tapahtuman vaikutus saatiin todennettua tarkasti kontaktidatan avulla. Triplan Tapahtuma-aukiolle tuodut autot ja ohjelma tavoittivat kolmipäiväisen tapahtuman aikana 106 364 ohikulkijaa, joista 9 993 vietti pidempään aikaa tapahtumassa Kian brändin parissa, esimerkiksi ennen siirtymistään Messukeskukseen, automerkkipaljouden keskelle. Kontaktien lisäksi Kia onnistui keräämään tapahtuman avulla 171 yhteystietonsa antanutta suoraa liidiä.

Kian brändilähettiläät Maria Hintikka ja Ilta tekivät tapahtumasta elämyksen, joka jätti brändistä pysyvän muistijäljen kuluttajien mieliin.

Tapahtumat auttavat kohtaamaan asiakkaan otollisella hetkellä

Tapahtumamarkkinointi tuo brändin fyysisesti sinne, missä potentiaaliset asiakkaat valitsevat viettää aikaa ja ovat vastaanottavaisia.

Case: Arla – Aamupalatuotteet valtasivat arjen reitit

Aamupalatuotteet on kilpailtu kategoria, jossa brändien täytyy tehdä tosissaan töitä päästäkseen kuluttajien mieleen silloin, kun aamupalan nauttiminen on ajankohtaista.

Arla on hyödyntänyt kauppakeskuksia systemaattisesti lanseeratessaan uusia aamiaistuotteita. Sopivaan aikaan, sopivassa paikassa tapahtuneet maistatukset ovat muuttaneet kuluttajien tottumuksia, ja samalla vahvistaneet Arlan asemaa osana aamupalahetkiä.

Triplassa digitaalinen näkyvyys ja fyysinen kohtaaminen ovat muodostaneet saumattoman kokonaisuuden. Arla on ottanut viestillään haltuun Triplan vaikuttavat, lähes 100 digitaalista mainosnäyttöä, joiden avulla kuluttajia on johdateltu aamupalateemaan heti heidän saapuessaan asemalle tai kauppakeskukseen.

Vahvista ja luo mielikuvia, joita haluat brändiisi liittää

Jos brändi haluaa päästä pureutumaan syvälle kuluttajien mieliin, täytyy markkinoinnin keinovalikosta kaivaa taktisen digimainonnan lisäksi esiin tunteet, kohtaamiset ja kokemukset.

Tapahtumat ovat loistava keino vahvistaa ja luoda brändiin liitettäviä mielikuvia esimerkiksi vaikuttajien, artistien ja tapahtumapaikan- tai ajankohdan valinnalla.

Case: Samsung – Tuotejulkistus, josta tehtiin elämys

Samsung halusi tuoda uuden Galaxy-laitteen lanseerauksen lähelle nuorta kohderyhmää – ei vain julkistaa tuotetta, vaan rakentaa sen ympärille nuorille kokemuksen, joka todella puhuttelee.

LIWLIG toteutti Samsungille Triplan Tapahtuma-aukiolla elämyksen, joka vei brändin suoraan yleisön arkeen ja heidän suosikkiartistiensa pariin. Tavoitteena oli herättää kiinnostus, tuottaa some-näkyvyyttä ja jättää muistijälki. Siinä onnistuttiin: sadat kävijät pääsivät konkreettisesti kokeilemaan uutta laitetta, ja tuhannet tavoitettiin paikan päällä ja digitaalisten jatkosisältöjen kautta.

Tapahtumat rohkeasti osaksi markkinoinnin vuosisuunnitelmaa

Tapahtumat ja promootiot eivät ole kertapanostuksia, jotka unohdetaan heti, kun lavasteet on purettu ja valot sammutettu. Ne ovat investointi, jolla voi vaikuttaa tehokkaasti asiakkaan kokemukseen brändistä. Triplasta löytyvän uuden mittausteknologian ansiosta tapahtumien onnistumista pystytään myös mittaamaan tarkasti suhteessa investointiin.

Alta löydät neljä rohkaisevaa perustelua sille, miksi tapahtumilla on selkeä rooli osana monikanavaista markkinointia:

1.  Mitattavuus: Saat tapahtumista tarkkaa kävijädataa, ja voit jäljittää tarkasti tapahtuman kautta tulleet liidit.

2.  Vaikuttavuus: Tapahtumat tarjoavat mahdollisuuden tuoda aitoja kohtaamisia digitaalisen läsnäolon rinnalle. Vaikuttavinta on, kun fyysiset kohtaamiset suunnitellaan luontevaksi osaksi muuta markkinointia.

3. Brändin ja kuluttajan välisen siteen vahvistaminen: Brändi on asiakkaan kokemus – ja tehokkain tapa vaikuttaa siihen on kohdata asiakas.

4. Kilpailijoista erottautuminen: Monelle brändille tapahtumat ovat erittäin tehokas keino liittää brändiin tunteita ja mielikuvia, jotka säilyvät kuluttajien mielissä pitkään ja tekevät pesäeroa kilpailijoihin. Fyysinen läsnäolo jättää muistijäljen, jota pelkkä diginäkyvyys ei voi korvata.